La dimensió vegetal del temps


La mort s'atura sobre meu;
no m'esparvera, cau més aviat
dins l'àmbit de la nosa.

I s'escola la vida sobrant

de moltes hores, marge avall,
i creix la mort als arbres
que sobreviuen a casa pròpia.
Ressona, en el meu cap, la dimensió
vegetal del temps que no viuré
ni escriuran per nosaltres:
el temps de les tortugues
i els bibliòfils.


MARGARITA BALLESTER .  De L'infant i la mort (1989)
MA CALA ÍNTIMA


Quin moment em donaràs
per contemplar-te oberta?
On puc seure per sentir-te,
callat, amb mirada certa?
Caminaré més lleuger,
com a presència inerta,
amb vol subtil i vivaç
per copsar la descoberta
i els teus bleixos de sentor,
hàlits de cala lliberta.
Deixa’m, tan sols, alenar-te;
presta’m la tarda oferta
i un racó d’ombra i repòs
per sentir la pell complerta...
tu qui saps on és el gaudi,
tu qui ets deessa experta!

.
BEP JOAN CASASNOVAS
POBLE

 Som d’un poble mariner, 
ben polit, de bona traça, 
amb un sol que és juganer; 
va passant dematiner 
escalfant sa nostra casa. 
Es carrers, guaitant la mar, 
volen veure sa bellesa 
de ses cales des voltant, 
on es temps està guardant 
es records de sa infantesa. 

Dona meva, quina sort 
poder passar es capvespre 
mirant s’entrada des port, 
ben junts, davant sa finestra. 
Veient ses barques del bou 
amb un estol de gavines. 
Reprèn s’oratge es seu vol 
omplert de notes marines. 

Som d’un poble que és feiner, 
sap cantar, també sap viure 
i sa festa coneix bé; 
quan arriba un foraster, 
ja l’acull amb un somriure. 
Té ses barques descansant 
amarrades a sa riba, 
presumint des seu encant; 
fan un vel pintat de blanc 
simulant que estan dormides.
Dona meva, quina sort 
poder passar es capvespre 
mirant s’entrada des port, 
ben junts, davant sa finestra. 
Veient ses barques del bou 
amb un estol de gavines. 
Reprèn s’oratge es seu vol 
omplert de notes marines. 

Sa teva veu sent de nou, 
va repetint que m’estimes.


TÒFUL MUS
"És el pes mort que no puc dir..."

És el pes mort que no puc dir,
com els germans que moren de petits
sense deixar la veu de la infantesa,
que em té lligada al temps del meu deliri.

I d'això escric, per desvetllar

l'ofensa de l'innocent: aquell recurs
de veure-hi clar. Mentre viatjo paral·lela al fons
d'arenes abissals, i no tinc ulls
només senyals en la tinta extrema dels teus llavis.


MARGARITA BALLESTER  .  De L'infant i la mort (1989)
PER UN MÓN MILLOR


Trencau, ja, les cadenes de l’esclau. 

De la pólvora, feu focs d’artifici. 
Que cada poble, sense cap desfici 
d’opressió o temença, visqui en pau.

A presents i vinents, estalviau 

d’un món contaminat el malefici: 
que un daler solidari venci el vici 
d’ambició, de cobejança i frau.

Vull, per tothom, la pau i la paraula, 

l’escalfor d’una llar, pa i vi a la taula, 
essent qui és, cadascú, i gaudint-ne, lliure.

Que ningú, en captiveri o amnistia, 

humiliat ni turmentat no sia, 
ni privat per cap llei del do de viure.


ANTONI MOLL CAMPS    Tots els éssers. Poetes de Menorca pels drets humans. 2007


D´AQUEST MÓN



Tast el món al desert d’aquest temps
i en queda el fred d’un camp de refugiats, 
una estesa de tants drets calcigats, 
la fam i el pa florit, 
els morts per cada viu, aquest verdet 
de quotidiana misèria. 
Salvat, sóc un epíleg 
a la memòria dels danys col·laterals, 
el torn de nit a la tristesa, 
immigrant a la recerca de quina llibertat. 
I som des del cadascú, isolades, 
estances engolides pel mos de la ciutat, 
infants restats a la infantesa 
entregats a l’absurd d’aquest no-res. 
Éssers fermats 
al com obligat, al què ben girat, 
de sol a sol, 
la vida en condemna de l’obrer del terrat.
Som el qui dels ningús, per tot i tothom 
serem cercant-nos, 
sentint-nos la tribu, interrogant el món, 
i tenim urgència per trobar els llocs i els noms.                                                                            
                                                                          Mons.



GULLEM ALFOCEA I HERNÁNDEZ  . Tots els éssers. Poetes de Menorca pels drets humans. 2007
 TIGRESSA

Per què el món m’ha confós com papellona
que just té vida al llarg d’un sol estiu?
Si sóc tigressa que travessa l’ona
del mar tempestuós, talment un riu.
Però cega, pels raigs de la nit bruna,
em llambrega la mítica fortuna.
Per això vaig perduda entre la llum
i no trobo el fetitxe que em fascina,
mes segueixo el vestigi d’un perfum
que em projecta l’olfacte de felina.
I em sento viva al mig d’un laberint
i sense petja amb guio per l’instint.
Perquè el mapa, que em marca la sendera,
damunt el cos el porto tatuat
imprès sobre l’enigma que m’espera,
en les ratlles secretes del meu fat.
I així camino per l’abisme encara
rere la fosca i l’alba clara.
Jo sóc una tigressa en solitud
que visc en el meu bosc d’inquietud.
Sé que rastrejo el bon camí qur rima,
amb l’amor famolenc, que ara em sublima!

ANNA MARIA TICOULAT

Guiem Soldevila - "Dona llegint una carta vora la finestra oberta" 14-1-...Poema de Ponç Pons

Guiem Soldevila - "Godotus" 14-1-17 Auditori de Ferreries.Poema de Ponç Pons.

“Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets…”



Cop de fuet.


 Avanço pel carrer amb el soroll dels cranis que trepitjo. 

La ferum dels cadàvers perfuma les avingudes del passeig, 
que em porta alegrement als meus temples de consum. 
Un fang fet de sang, ossos i budells em taca les sabates, 
de marca, naturalment, i a joc amb aquest tern de color fosc. 
Ulls oberts i plens de mosques i panxes inflades; festoneig 
a l’entrada del restaurant o a la xarcuteria on em vendran 
embotits d’esclau o de pres, enfundats en la pell de la por.

Cop de fuet. 


Dibuixat amb foc sobre l’esquena, 

en sobtada llambregada, 
van baixant els graons de la pena. 
Perpètua nit, lluna apagada.

Boca tapada, 

llàgrima seca
o veu trencada. 
Condemna i reixa, 
pell esquinçada.

Cop de fuet.


Roda el món 

i el preu puja 
dels canons. 
Vermella pluja, 
espectacle de la sang. 
Contra la paret, 
desert d’arena 
i de sentiment. 
Regust de pena… 
Queden retuts al fang

I a casa… 


Rot de crispetes al paladar, 

interrompent mig badall, 
mentre el televisor vomita 
imatges a tot color 
de misèria, fam i por, 
sobre la catifa del menjador.

Cop de fuet. 


“Tots els éssers humans neixen…” 


Merda! 




JORDI ODRÍ


NO ENS SALVARÀ LA POR



El que ha d’esdevenir, serà, 

no té remei: la follia 
ens ha guanyat: 
maleïda sia!

No ens salvarà la por! 

Els mals anunciats, 
mai no creguts: 
l’irracional, 
el desgavell, 
món fet bordell; 
diners, més diners, 
tot val; aire pudent, 
emmetzinat, enverinat, 
asfixiat; mar de lleixiu, 
tot desbocat, 
hem fos el glaç, 
tallat el bosc 
per uns grams d’or; 
camp asfaltat, 
amb ciment gras, 
no tenim blat, 
no n’hem sembrat:
tenim xalets 
molt ben moblats, 
cases de joc. 

Pous de pixat contaminats, 

paisatge erm, 
tots morts de set, 
i no plou gens, 
o ben mullats, 
l’aigua a les dents; 
tot desvalguts, abandonats, 
assassinats per pròpies mans: 
món ben perdut, humanitat 
amb rumb fixat 
cap al no-res. 

Ens sorprenem? 

Tenim motius? 
Anunciat, 
ho havien dit folls averanys; 
ningú escoltà... 
i ara l’espant! 
El que ha de venir, ja és aquí!

A ningú no ha salvat 

mai la por!


No té remei? 
Hi som a temps?
tu ho has de dir!



GUSTAU JUAN


   6-02-07 
 EL PRESONER DE LA MOLA


S’esvaeix la nit.

Per l’est apunten llànties de l’alba, 
tènue llum entra a la cel·la 
anunciant la matinada.

El captiu, oberts els ulls 

tota una nit muda i llarga,
ha contat, del sentinella 
una a una ses petjades...

El silenci de la cel·la, 

freda, erma, impenetrable, 
ha estat el company nocturn 
del pres d’ànima apagada. 

Quin espant, escoltar els trets 

que s’han sentit a trenc d’alba! 
El desvetllat esperit 
del presoner, a la llum pàl·lida

del nou dia, ha omplert els ulls 

d’ unes silencioses llàgrimes. 
Pensa quin serà el captiu 
Que ha entrat a la nit més llarga.

El sol s’alça, lentament, 

i dels murs, les ombres llargues 
recorden les portes closes 
del calabós, que l’espanten. 

A fora, canten ocells, 

vola una gavina blanca 
i barques de pescadors 
solquen les tranquil·les aigües

com càntics de llibertat 

rimant joioses tonades 
sobre el penal de La Mola 
com un alè d’esperança. 

Pensa el captiu que, allà lluny, 

hi ha una casa a la muntanya 
on broten, en primavera, 
flors tendres i perfumades 

i un infantet, rialler, 

i una mare atribolada 
que al seu record, els seus ulls 
s’omplen d’afligides llàgrimes.


ARCADI GOMILA
M E N O R C A  B L U E S

Quan s’obre la nit,
plena,
la ciutat que és una sola
queda absorta
entre fonema i fonema.
Què dius?
Rius en cada nota.
Camín amb la sordina posada
cap a la llibertat,
cendres a l’horitzó
de vermell vertical 
i un blues verbal 
que m’ajuda a articular
la llengua, suau,
suau, suor.
De nit i endins,
que la ciutat és una
i sola i es pinta 
i balla, aquest jazz
dissonant que queda penjat
en el darrer acord
de la matinada.



EDGAR ALEMANY
M E D I T A C I Ó  N O C T U R N A


Vull perdre’m, com Thoreau,
en un bosc de paraules
o que els mots m’envoltin 
i em facin fluir en el discurs 
com Foucault.
Mai entendré Heidegger...
Per fi, aquesta nit brillen 
els estels a Barcelona,
podem ser Body and Soul,
elevar-nos, mossegar el món
i vessar el vi ranci,
com la mel que vessa,
            llavi.
He tallat el vers
setjat per la passió nocturna 
invoc Caravaggio, en poemes
de clarobscur subtil.
I jo que venc 
d’un paradís creat
pel pols tremolós del cec Homer
vull mostrar-te els tresors
de l’illa,
però dorms,
    arrecerada,
després del bes,
        dens,
        sec,
        sex,
        sax,
        jazz...




EDGAR ALEMANY


Doris, qui sap que el vers és fet per alegrar,
me demana un soneto, i jo ho trob impossible.
Catorze versos junts serà massa terrible;
veis-ne aquí amb tot això quatre a punt de cantar.



Tot d’una és molt costós per la rima trobar,
però aprovant es veu que tot pot ser possible.
Passem avant, qui sap serà menos sensible
si del primer tercer me puc desempenyar.



Jo començ doncs tot d’una, i no cerc més excusa,
creent que no és estat sens orde de ma Musa,
puix veig que en tan poc temps me’n som quasi desfet.



Comencem el segon, no hi ha que desmaiar-se,
perquè la recomanda està per acabar-se.
Comptau si són catorze, i el soneto està fet. 



ANTONI FEBRER I CARDONA



Escolta es vent , de Tòful Mus. Juan Pons i Joana Pons, Un cant per la vida 30-04-2010

Ecce homo









Ecce homo





No ho creuràs, però res.
Els capvespres me'n vaig
a S'Estància i tot sol,
envoltat d'animals,
pod ullastres, escric
fins que és tard i ja fosc
m'assec dins la cabana
de còdols i entre espelmes
convers amb Déu que tracta
d'apaivagar integristes,
defuig reaccionaris,
té por de talibans.




Com en el bell poema
d'Ernesto Cardenal
on parla dels trapencs
que s'aixequen de nit
i encenen les mampares
i obren els seus Salteris
i els grans Antifonaris,
jo encenc voltat de moixos,
gallines, bens, tortugues,
tot el meu espelmari
i res a Déu pels fills.




Sé que no em salvaré,
menorquí expoliat,
de la insomne passió
de llegir tots els llibres.
En el fons crec de cor
que tot és sembrar fum
i encalçam en va el vent
de la Literatura.




Tanmateix ja he viscut
conformat els meus cinc
minuts banals de fama
i ara tenc tot el temps
del món per descobrir
qui sóc, d'on vénc i on vaig.




Potser fóra millor,
ple de vida i bondat,
caminar per la neu
sense petges ni rumb
i no dir res com Walser.




Tanmateix d'aquest foc,
incurable desfici,
sols en quedarà el nom
en un llibre de text,
un carrer dedicat,
una estàtua amb coloms.




Escrivim per ser eterns
i al final ens morim.




He burxat, per trobar
les arrels del neguit,
la ferida que du,
sinuosa i roent,
de ca nostra al portal
lusità del teu pis.




Tu ja saps que el poder
literari fa olor
de podrit i ha perdut
la vergonya i el cànon.
Per açò, retirat
de feruma, escrivisc
com si no hi hagués món
i fos l'últim parlant
d'una llengua ja morta.




Al final sé que tot
serà res i no hi ha
més futur que l'oblit,
però crec que ha valgut,
a pesar del dolor,
la pena aprofitar
per fer versos la vida.



PONÇ PONS .       Pessoanes