Getsemaní




M'han operat la dona.
T'escric de l'hospital.
Li han extirpat l'úter,
un tumor i un ovari.
Vivim de vanitats.
Serà llarga la nit.
Es queixa, es mou, té mal.
Du una sonda i un sèrum.
Li han donat un calmant.
Quan l'he vista sortir
del quiròfan, tants anys
d'estimar-la m'han fet
plorar com un al·lot.
En el fons no tenim
més que allò que hem donat
i sense ella no sé
què m'hauria passat.
Sóc un ser desvalgut,
fràgil i desterrat.
Ella m'ha dat dos fills,
estaló i una llar.
Es despert, es condorm,
diu que m'estima molt.
He tornat a plorar.
Hi ha quietud i la nit
s'ha emparat de Maó.
Vaig i vénc del seu llit.
Sent de lluny l'ascensor.
Per la ràdio van dar
que faria mal temps.
Potser plogui i el món
no s'acabi en aquest
forat blanc d'hospital.
Ara em diu que té set.
No pot beure i li bany
els llavis secs i el front.
Deu ser trist estar sol.
El dolor no té amics
i una vida no és prou
per dur dins tantes vides.
Un dia ens morirem
entubats, plens d'enyor,
i agònics no sabrem
si el real és allò
que hem llegit o viscut.
Ara torna a dormir
i jo m'assec cansat
en un tou sofà verd.
M'he fixat que tothom
és de fora i no hi ha
(potser han nascut aquí!)
ningú en aquesta planta
que parli menorquí.
Em sent expoliat!
Potser acabi fent versos,
con Ramis, en llatí
o m'inventi heterònims
finals en castellà.
De petit jo volia
descobrir terra incògnita
i explorar la fulgent
línia d'ombra dels mapes.
Un dia vaig comprendre
allò que diu Pascal:
La desgràcia de l'home
prové de no saber
reflexionar tranquil
en una habitació.
Escriure és respirar.
D'aleshores, nocturn
lector devot de Chatwin,
Leigh Fermor, Colin Thubron,
he trescat solitari
territoris de llibres
i he fundat en silenci
paradisos plens d'art.
Sé que tenc mig camí
de la vida escatat
i ara em trob perseguit
per falcats de records
en una selva obscura.
Veig la dona que dorm,
el sèrum gotejant,
i m'adon que l'estim
fidel amb un amor
poètic i total.
Em dol el seu dolor.
No sóc home de farses
(Ah, la Literatura!)
ni poses culturals.
Jo escrivisc amb passió
el que és cert i real.
M'acomiad. Ja et diré
com va tot. El matí
va naixent i la llum
té un color ennuvolat.
Torna a dir que té set.
Li bany llavis i front.
Obre els ulls emboirats.
Jo la bes agraït
amb un ram venturós
d'esperança i tendresa.


PONÇ PONS                    Pessoanes. Ed. Bromera, 2003

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada